És un drama meridional
situada en els anys trenta. Rodada als Estats Units.
Direcció: Jon Avnet
Guió: Fannie Flagg ,
Carol Sobieski (Novel·la: Fannie Flagg )
Música: Thomas Newman
Fotografia: Geoffrey
Simpson
Repartiment: Kathy Bats,
Jessica Tandy, Mary Stuart Masterson, Mary-Louise Parker, Chris O'Donnell,
Cicely Tyson, Gailard Sartain, Gary Basaraba, Stan Shaw
Premis:
1991 : 2 nominacions a
l'Oscar: Millor actriu de repartiment (Jessica Tandy), guió adaptat
1991 : 3 nominacions el
Globus d'Or, incloent-hi Pel·lícula comèdia o musical
1991 : Sindicat de
Guionistes (WGA): Nominada a Millor guió adaptat
1992 : Premis BAFTA:
Nominada a Millor actriu (Tandy) i actriu sec. (Bates)
Evelyn (Kathy Bates), una
dona madura que viu frustrada pel seu excés de pes, per la insensibilitat i
simplicitat del seu marit. Coneix casualment en un asil a Ninny (Jessica Tandy),
una dona gran que li va explicant a poc a poc una dramàtica història ocorreguda
en un petit poble d'Alabama. El relat es fa cada vegada més fascinant: gira
entorn de la gran amistat entre dues dones (Mary Stuart Masterson i Mary-Louise
Parker) i al misteriós assassinat del marit d'una d'elles. Adaptació d'una
novel·la de Fannie Flagg
Tot i que les voltes al
passat i la veu de Ninny com a narradora poden resultar recursos fàcils i
còmodes, es presenten com a necessaris i no perjudiquen en absolut al conjunt
global de la història. Hi ha racisme, religió, vellesa, feminisme, rebel·lia,
mort, vida, amor.
És precisament aquest
tractament subtil, llegit entre línies, d'una poderosa relació d'amor el que la
fa una gran pel·lícula, ja que aquests sentiments se'ns presenten com a poesia
visual i argumental. D'aquesta manera, al principi, quan l'espectador encara no
sap cap a on caminarà la història ni qui són els seus veritables protagonistes,
el director ofereix un primer pla fugaç d'una petita Idgie agafant la mà d'una
adolescent Ruth mentre creuen un pont. Tota una declaració sobre el que ens
queda per descobrir en les dues hores de metratge.
Dos temps s'entrecreuen
juxtaposant incidències, fets i referències separades per cinquanta anys. La
combinació de temps tan diferents es construeix amb habilitat i gràcia, de
manera que no fragmenta el relat, sinó que l'enriqueix amb contrastos,
paral·lelismes i similituds, que alleugereixen la narració. Fent ús d'un to
amable, senzill, realista i sincer, que resulta grat a l'espectador.
No només es tracten molts
temes, sinó que a més es presenta una galeria àmplia i diversa de personatges,
que amalgama, ordena i fon en una història unitària, consistent i entretinguda,
que destil·la humanitat i tendresa. La fotografia és lumínica i evocadora a
l'època i lloc, a més està estèticament acurada en detalls bonics que
conforten. La música és una hàbil barreja de sons dolços i emotius, gràcies a
l'experimentada mà de Thomas Newman que acompanya el film amb molt d'encant.
Els plans i moviments de càmera completen un magnífic treball tècnic mitjançant
l'ús de detalls, rotació, primers plans, que treuen el millor d'una història
bonica. Mirades i rostres emotius que ho diuen tot i que es contrasten amb les
escenes més divertides i memorables de la pel·lícula, en què Evelyn sembla
patir atacs de bogeria que la transformen en una nova dona. Les actuacions són
excel·lents, tenim tres protagonistes: Kathy Bates, comodíssima en el paper de
dona feta a l'antiga que experimenta un canvi impressionant. Jessica Tandy,
actriu clàssica que segueix conservant el magnetisme de la seva joventut,
convertit ara en un encant bàrbar que aconsegueix enlluernar a l'espectador des
de la primera aparició de la veterana actriu. I finalment Mary Stuart Masterson,
icona dels vuitanta que aconsegueix en aquest film el punt més alt en el seu
treball, amb una tasca tan acurada que sembla estar mostrant-nos a un visitant
humà, el que ajuda a la pel·lícula, ja que ens trobem amb un relat dins d'un
altre i aquí el realisme juga un paper clau. Mary-Louise Parker està genial en
un altre dels personatges clau en la "insinuació" de l'homosexualitat
i del costumisme del sud dels Estats Units.
Una commovedora història
que reuneix perfectament els ingredients necessaris per convertir-la en una
cinta que t'arriba, inevitablement, al fons del cor.
"El secret està en
la salsa". Una frase que ha quedat en la ment de tots. Genial!!!